Ahad, Jun 14, 2009

Taman Herba Perlis

Rimba Herba atau lebih dikenali sebagai Taman Herba Perlis ditubuhkan pada tahun 1998, merupakan projek Jabatan Perhutanan Negeri Perlis di dalam usaha untuk mempelbagaikan potensi tumbuhan herba. Limpahan keaslian herba ini telah menjadi inspirasi kepada penyelidik taman ini untuk mengetahui warisan dan kemujaraban sistem perawatan tradisional yang telah diamalkan oleh nenek moyang sejak ratusan tahun dahulu. Sesungguhnya herba merupakan ubat untuk penyembuhan pelbagai jenis penyakit.

Bagi sesiapa yang minat akan suasana tenang di dalam hutan, eloklah berkunjung ke sini. Elok datang beramai-ramai sebab kawasan ni luas dan agak sunyi, memang suasana hutan asli. Luas taman ini adalah 12 hektar dan ada lebih dari 600 spesies pokok herba. Berpeluh juga nak berjalan sekeliling kawasan taman ni. Peluh meleleh hingga basah baju, boleh kurus badan tanpa sauna!. Kalau nak datang elok bawa air minum sekali, sapu minyak serai wangi kat tubuh supaya nyamuk tak gigit..pacat? ada juga tapi dalam semak.

Macam-macam nama pokok yang ada dan kadang-kadang agak kelakar juga namanya. Di antara tumbuhan ubatan terkenal yang terdapat di sini ialah Tongkat Ali, Kacip Fatimah, Cekor, Halia, Serai, Mengkudu, Selasih, Kayu Manis dan lain-lain lagi. Sesetengah tumbuhan di sini merupakan tanaman yang lazimnya ditemui di sekeliling rumah seperti Bunga Raya, Bunga Tahi Ayam, Senduduk, Pokok Kapal Terbang, Sireh, Kesom, Pinang dan Pisang.


Makcik yang sakit lutut pun boleh jalan satu taman, ni kan pulak orang-orang muda.


Mula-mula masuk, kita jumpa pokok periuk kera. Mahal ni kalau jual..


Pokok ni nama dia, Otak Udang..macam peribahasa pun ada, kalau pes otak udang orang selalu makan dengan laksa..Pokok ni untuk wanita lepas bersalin.


Pokok Kaki Merpati ni guna untuk meningkatkan tenaga batin..tak yah beli vigra, yang asli pun ada.

Pokok Derhaka Mertua..nama dia pun takut dengar..kegunaan perancang keluarga.


Pokok Tapak Kucing ni guna dia untuk rawat kudis, panau dan kurap.


Ni pokok Ati-Ati Merah, untuk menjarangkan kelahiran.


Ini adalah keladi cabang, guna untuk buang angin dalam badan.


Pokok ni di rumah kita pun ada. Bunga Raya Merah guna untuk sakit mata dan pening kepala.


Pegaga air untuk kencing manis dan darah tinggi.


Yang ni tak tau nama dia, tapi nampak cantik..

Alangkah sempurnanya ciptaan Allah..Dijadikan penyakit berserta penawarnya.. Apabila menghadapi penyakit, janganlah berkeluh kesah. Sebaiknya kita perlu berusaha dan bertawakal kepada Allah..sesungguhnya kesembuhan sesuatu penyakit adalah dengan izin Allah.

2 ulasan:

Krai Utara berkata...

salam

sila letak link kami di laman tuan, kami telah add link anda

Collecting Blogs
Para blogger yang dihormati,

Saya sekarang dalam proses menyenaraikan blog2 mengikut kategori masing-masing. Jika anda berminat untuk memaparkan blog anda disini sila tinggalkan maklumat berikut.

terima kasih, diatas sokongan.

I am currently collecting blogs from All Around Malaysia. If you are interested to be listed here, North Krai Latest Blog Headlines lists, kindly leave:

1. Your blog's name.
2. Your blog's url.
3. Your blog's category.

Thanks for support.

roycx berkata...

Nk buat blog herba,tp x tau .haa..haa