Isnin, Oktober 11, 2010

Kuih Mua Chi

Hari ni aku nak kongsi satu resepi yg aku belajar masa di sekolah dulu. Kuih ni senang je nak buatnya. Rasanya pun sedap. Orang Cina suka buat kuih ni.
Darlina, Rosnaim atau kawan2 yg dok tanya resepi baru....mesti cuba resepi ni. Jangan dok kumpul je tapi tak cuba...hi..hi..hi.

Bahan.

3 sudu besar tepung pulut
9 sudu besar air
2 sudu besar kacang tanah (tumbuk)
1 sudu besar bijan goreng
2 sudu besar gula
1 sudu besar minyak masak

Cara Membuatnya.
1. Bancuh tepung pulut dengan air sehingga sebati.


2. Masukkan minyak masak

3. Gaulkan kacang tanah tumbuk, bijan goreng dan gula.


4. Masak bancuhan tepung pulut atas api yg perlahan hingga pekat tanpa berketul atau bergentel.

5. Tuang ke dalam loyang yg telah disapu minyak dan kukus adunan selama 10 minit atau sehingga masak.


6. Angkat dan keluarkan dari loyang. Sejukkan dan potong kecil-kecil seperti gambar di atas. Gaulkan dengan campuran kacang, bijan dan gula tadi.


7. Dah siap utk dimakan...

5 ulasan:

Abd Razak berkata...

Salam...

Mahu juga rasanya nak mencuba ni, macam sedap jer..

Thanks..:)

cemomoi berkata...

rasa macam tak pnah makan lagi ni...

CIKGU ZAM berkata...

salam,
emmmmm tertelan air liur secara tak dirancang setelah menatap gambar terakhir melebihi 5 saaat.

Lana~Bulu berkata...

Memang tak sedap langsong...
pasai tak leh rasa...
shaniza..bila nak pelawa kita semua pi merasa..?
hee..

Werdah berkata...

Salam Shaniza.

Ingat seperti kuih koci sbb namanya hampir sama, rupanya lain. Tak pernah dengar. Ni kali pertama dengar dan tau ada kuih macam nu.