Jumaat, Mei 07, 2010

Kuih-kuih Daripada Pastri Rapuh

Resepi asas pastri rapuh: (boleh menghasilkan 7-10 bj karipap)

120 gm tepung gandum
1/4 camca teh garam
45 gm marjerin sejuk beku (letak dlm peti ais sekejap)
3-4 camca sedang air sejuk

Cara nak buat:
1. Ayak tepung dengan garam, masukkan marjerin yang telah dipotong2.
2. Gaul dan ramas marjerin dengan tepung (hujung jari je) sampai jadi macam serbuk roti
3. Masukkan air sejuk dan uli hingga dapat doh yg lembut tapi tak melekat.
4. Bahagikan doh kpd beberapa bahagian dan canai dengan torak.
5. Letak inti karipap..dah jadi karipap, letak inti sayur jadi epok2 tapi kalau nak buat sardin gulung letak je sardin dan bakar.

* Inti Karipap.
  • 250gm ubi kentang - potong dadu
  • 100gm bawang besar- potong dadu
  • 50 gm daging - potong halus
  • minyak
  • 1 sb rempah kari (campur sedikit air)
  • 3 ulas bawang putih (kisar)
  • garam
1. Panaskan minyak, tumis bawang putih dan bawang besar.
2. Masukkan rempah kari dan biarkan seketika baru masukkan daging.
3. Masukkan garam dan biar ubi kentang empuk. Angkat dan sejukkan.


Karipap


Epok-epok sayur

* inti epok-epok sayur.
3-4 ulas bawang putih
1 biji bawang besar
1 btg cili merah
3 sudu besar udang kering (rendam)
(kesemua bahan di atas ditumbuk atau dimesin halus)
400 gm taugeh
1/2 biji sederhana sengkuang (hiris halus mcm btg mancis)
1/2 batang lobak merah (hiris halus mcm btg mancis)
garam
minyak utk menumis

Cara:
1. Panaskan minyak dan tumis bahan kisar hingga garing.
2. Masukkan sengkuang dan lobak merah. Kacau dan biar sebentar sehingga separuh masak.
3. Masukkan taugeh dan garam. Jgn biar terlalu lama agar taugeh tak layu
4. Angkat dan sejukkan.


Sardin Gulung.

* Inti sardin gulung;
  • 1 Tin Besar Sardin
  • 1 Biji Bawang Besar - Dihiris
  • * 3 Ulas Bawang Putih
  • * 5 Biji Cili Api (boleh tambah kalau nak pedas lagi)
  • 1 Biji cili Merah - Dihiris
  • Garam
  • Secubit Gula
  • 1 - 2 biji limau kasturi
1. Asingkan sardin dengan sos dan hancurkan.
2. Bahan-bahan bertanda ( * ) ditumbuk halus dan tumis sehingga wangi
3. Masukkan hirisan bawang besar & tumis bersama hingga layu.
4. Masukkan 3 sudu besar sos sardin yang telah diasingkan tadi. Tumis hingga garing.
5. Masukkan sardin yang telah dihancurkan tadi, cili merah yang dihiris dan perasakan dengan garam, gula & limau kasturi.
6. Tumis hingga betul² garing.

* Sumber gambar drp pakcik google....

4 ulasan:

cemomoi berkata...

amboi sedapnya kalo buat sarapan ni... dah siap lum nak datang makan jeee

mamawana berkata...

wah wah....cedapnyerrrr....meleleh air liur...

CIKGU ZAM berkata...

salam,
Alhamdulillah semakin berkembang spesis karipap (",)

albanaT berkata...

http://somebodyindunya.blogspot.com/2010/05/this-award-goes-to.html


duk cri shout mix...xjmpk..link tuk mama...'

sedap nya mknan..bila ble mkn ni..hehe