Jumaat, Julai 24, 2009

Mai Belajag Buat Kek Pelangi..

Minggu ni aku tengah 'rajin' ajar pelajar tingkatan 3 buat kek pelangi.. Tajuk yang paling seronok bagi depa. Bagi aku, ni la tajuk yang senang diajar kerana bagi je barang pada depa, depa ikut resepi dan buat ikut arahan. Masing-masing teruja nak tengok hasilnya kerana ada diantara mereka ni yang tak pernah buat kek. Anak orang berada tak pernah tolong di dapur dan yang tak berada, walau rajin di dapur tapi nak jumpa ketuhar memang le tak ada di rumah depa. Jadi tajuk ni le yang ditunggu-tunggu sampai ada yang asyik bertanya setiap hari..xcited habis.

Aku janji nak bubuh gambar kek yang depa buat dalam blog aku..kalau mungkir janji tak elok kan? Resepi yang ada dalam buku teks sekolah ni kalau disimpan pun berbaloi sebab resepi ni dah diuji dan insyaAllah boleh menjadi. Teringat aku masa sekolah dulu-dulu, aku buat buku resepi mula dari resepi buat air hinggalah tajuk yang susah seperti pastri kelopak, pastri lapis, aising kek, masakan yis, flan, pai dan banyak lagi..memang amat berguna, sebab aku masih rujuk buku tu bila nak buat biskut, kek dan masakan lain.

Resepi kek pelangi atau kek marble ni pun aku ambil daripada buku teks tingkatan 3. Resepi ni boleh menghasilkan kek bersaiz sederhana besar (1/2 kilo).
Bahan-bahan:

150 gram marjerin/mentega }
135 gram gula } putar hingga kembang

150 gram tepung gandum }
1 camca teh sebuk penaik } diayak

3 biji telur }
1 camca teh esen vanila } di pukul sebati

sedikit perwarna merah dan hijau.

Cara Membuatnya:

1. Panaskan ketuhar pada suhu 180 'c.
2. Gliskan acuan kek dengan marjerin.
3. Putar marjerin atau mentega dan gula hingga kembang dan berwarna krim.

4. Masukkan campuran telur sedikit demi sedikit.

5. Kaup balikkan tepung sehingga sebati dan bahagikan kepada tiga warna iaitu merah, hijau dan warna asal (plain).

6. Setelah itu, masukkan secara berselang seli setiap warna ke dalam bekas kek.

7. Ambil pisau pelepa dan 'pusing' ikut jam adunan tadi sehingga putarannya berakhir di tengah.

8. Masak kek sehingga berwarna keperangan atau lebih kurang 30 -40 minit.


Ini rupa kek yang dah masak..tapi budak-budak ni dah telangkupkan kek tu ke bawah. Yang nampak ni bahagian bawahnya la..


Ni le rupa kek yang baru dipotong...kejap je ada dalam pinggan..lepas tu lesap dalam perut..
Tengah menbahagi-bahagikan kek...satu untuk kau, satu untuk aku, satu untuk cikgu... he..he.. setiap kumpulan bermurah hati bagi sepotong kek untuk cikgu rasa...kalau tak rasa kecik hati pulak..last-last cikgu yang naik muak makan kek sebab tiga hari berturut-turut makan kek yang sama...mana tak naik badan..
P/s Linda...kek ni boleh buat jamuan ari raya atau jamuan masuk umah baru...^_^

4 ulasan:

^inas^ berkata...

waaaahhhhhhhh

kek yg biskut marie tu ummi sha pandai x.

shaniza berkata...

he..he..
InsyaAllah..selalu ummi sha buat untuk hari raya...nak resepinya? Tungguuuu...

linda berkata...

salam,

baru nak hulur pinggan..dah abih ke kek nye?ekeke..betui2 amat sesuai utk di wat time raye.

tp sini xde esen vanila,mesti tak bape wangi bau time bakar..

shaniza berkata...

waalaikumusalam...
nak wat camno? anak-anak ramai, cepat le abis..
kalau tak de esen vanila, tukar je.. guna 'minyak esen'(minyak wangi) lagi wangi pe..