Ahad, Jun 21, 2009

Taman Negeri Perlis



Kelmarin, aku and the gang menghadiri kursus Biodiversity di Taman Negeri Perlis. Ni la pertama kali aku menjejakkan kaki ke Wang Klian walaupun dah masuk 17 tahun tinggal di sini. Taman ni terletak di Hutan Simpan Mata Ayer dan Hutan Simpan Wang Mu dengan keluasan 4,379.81 hektar. Taman Negeri Perlis juga berada di sebelah Barat Negeri Perlis yang mana berkedudukan di atas banjaran batu kapur yang terpanjang di Malaysia (38 kilometer) di kenali sebagai Banjaran Nakawan.

Jika nak melawat di Taman ni, kena buat permohonan dan dapat keizinan Jabatan Perhutanan dulu. Tak boleh main redah masuk je, takut kalau hilang..sapa yang susah? Satu lagi, takut terlepas masuk ke Thailand sebab hutannya bersambungan dengan negara tu. Silap-silap kena tangkap dan kalau ambil pokok dalam hutan Thailand boleh kena hukuman yang sangat berat, gantung sampai mati!.Ni orang pejabat Perhutanan yang bagitau. Bukan orang utan tau!.. he..he..
Tengah dengar taklimat sebelum masuk ke dalam Taman Negeri. Tapi kebanyakkannya tak dengar pun sebab Pegawai Perhutanan yang beri taklimat tak guna pembesar suara.

Ni la pegawai tu..muda lagi..


Ini laluan masuk ke Denai Putera Denmark (Denai Palma). Mula-mula dulu namanya denai palma sebab banyak pokok palma di sini. Tapi telah ditukar namanya kepada Denai Putera Denmark sempena lawatan Putera Hendrik dari Denmark pada tahun 2002. Aku heran pasal apa nak tukar namanya kepada nama si penjajah? Kalau tukar nama Putera Perlis ke, kan lebih baik sempena kelahiran Putera kepada Raja Muda..tu pendapat aku la.


Penanda stesen pertama. Hutan yang ada dikawasan ini adalah hutan sekunder, hutan yang tumbuh selepas pembalakan tahun 60an. Dulu penjajah dah teroka segala khazanah hutan kita dan dah bawa balik negara dia bermacam-macam benda. Denai ni pun hasil laluan penjajah yang menjumpai gua di atas bukit Wang Burma.


Ini adalah rotan gajah..lebih besar dari lengan orang dewasa.

Kena melalui bawah rotan untuk ke seberang. Boleh buat limbo dance..
Ini adalah akar banir
Ini akar Jangkang
Anai-anai berjalan macam askar! Nampak tak anai-anai tu? kalau tak nampak alamat rabun le...he..he
Chalet penginapan yang cukup segala kelengkapannya.

Gonggok ni sebesar jari tangan.


Ni pokok bogak spesis terpelihara..tak boleh ambil ikut suka nanti kena denda.

Laluan ke arah Gua Wang Burma. Pokok-pokok yang terdapat di sini sama yang terdapat di Thailand dan Burma. Pokok Perlis yang hanya terdapat di Perlis satu masa dulu dah pupus kerana tiada penjagaan yang sewajarnya...sayangnya.

Kemudahan penginapan yang selesa dan surau terbuka.

Asyik mendengar penerangan tetapi tiba-tiba dikejutkan dengan pacat yang kekenyangan yang jatuh dari salah seorang peserta. Habis bertempiaran lari. Tak sempat nak ambil gambar sewaktu kecoh..

Pemandangan berhampiran kolam takungan air yang terbiar.

Letih tergambar di wajah..tak jauh dah.


Hadapan pintu masuk gua Wang Burma


Habis dah xpdc, dah boleh balik.. Penattt tapi besttt... Datang dan alami sendiri.. sukar diucapkan dengan kata-kata melainkan kita mengalaminya sendiri. Betullah kata-kata "Perlis Permai Lagi Mempersona"...
Kalau nak info yang lebih lanjut layari http://www.perlisforestry.gov.my/index.php?

2 ulasan:

sekuntum mawar berduri berkata...

Salam

Wang Kelian tu kampung saya la tempat saya dilahirkan ,dulu-dulu lagi cantik pemandangan di kg tu sekarang tercemar sikit dek perubahan zaman.

shaniza berkata...

waalaikumusalam..
Betul..byk kawasan hutan yg dah diratakan utk buat pembangunan.Ada juga orang mencuri hasil hutan..